2015-04-08 09:23:04

Kako pripremiti budućeg prvašića za školu

Vrijeme je pregleda i pripreme za upis djece u osnovu školu, stoga smo za vas pripremili nekoliko savjeta kako svog budućeg prvašića što bolje pripremiti za nadolazeće obveze.

Polazak u školu velik je događaj za dijete i cijelu obitelj. To je i prvi veliki korak u kojem se potvrđuje sav trud, pažnja i ljubav koji su do tog trenutka uloženi u razvoj i odgoj djeteta. Prva je provjera djetetovih socijalnih, emocionalnih, intelektualnih, jezičnih i drugih sposobnosti. Zato je jako važno posvetiti pozornost pripremi djeteta za školu.

Djeca brzo i lako uče kroz igru, pjesmice, slikovne materijale i priče, stoga su pripreme za osnovnu školu bazirane na tom principu rada.

Usvajanje vještine čitanja i pisanja najvažniji je zadatak djeteta u početnom školovanju i savladavanje tog zadatka otvara mu put za kasnije učenje. Predvještine čitanja i pisanja su preduvjet razvoju vještina čitanja i pisanja i one mogu biti jasan pokazatelj eventualnih teškoća u tim vještinama tijekom školske dobi. Budući da kod nas nema sustavnog rada na predvještinama čitanja i pisanja u vrtićima i malim školama, sve više djece dolazi nespremno u školu i na početku školovanja pokazuju teškoće svladavanja početnog čitanja i pisanja koje s vremenom mogu postati i ozbiljne teškoće.

Predvještine čitanja i pisanja samo su dio vještina koje budući učenik treba usvojiti kako bi se što lakše snašao u novonastaloj situaciji.  U daljnjem tekstu navedene su vještine koje su potrebne za polazak u školu:

GRAFOMOTORIKA pravilno držanje olovke, jasne linije adekvatnog pritiska; povlačenje linije od crte do crte prema uzorku, od točke do točke, ravne, kružne i valovite linije; precrtavanje likova: krug, trokut, kvadrat, romb; pisanje vlastitog imena velikim tiskanim slovima. PROSTORNI ODNOSI Razumijevanje odnosa gore, dolje, ispred, iza, na, u, ispod, iznad; Orjentacija na tijelu (desna/lijeva ruka, desna/lijeva noga, desno/lijevo oko); u prostoru (što je desno od njega, a što lijevo), na papiru (što je na desnoj strani papira, a što na lijevoj). VREMENSKI ODNOSI razumijevanje vremenskih odnosa: prije, poslije, jutro, podne, večer, prije podne, poslije podne; poznavanje dana u tjednu, odnosa jučer – danas – sutra. GOVOR I JEZIK pravilno izgovaranje svih glasova; pravilno gramatičko izražavanje (korištenje množine, jednine, zamjenica, pravilan rod i padež); verbalno definiranje jednostavnih pojmova (npr. što je stolac, čemu služi, kakvog je oblika, od čega je napravljen i sl.); prepričavanje kraćeg događaja ili priče u pravilnom slijedu: uvod, tijek, završetak. PREDVJEŠTINE ČITANJA I PISANJA rastavljanje poznatih riječi na slogove; prepoznavanje i imenovanje kojim glasom počinje i kojim glasom završava riječ; imenovanje riječi na zadani glas (npr. što sve počinje glasom M). prepoznavanje je li zadani glas na početku riječi, na kraju ili u sredini; rastavljanje jednostavnih riječi na glasove sastavljanje jednostavnih riječi od pojedinih glasova (npr, m-a-m-a, o-k-o); prepoznavanje simbola slova i brojki prepoznavanje i produkcija rime (npr. zvuče li slično riječi soba i roba, grana i brana; smisli riječ koja zvuči slično kao i šljiva...).

 

 

PREDMATEMATIČKE VJEŠTINE brojanje unaprijed i unatrag snalaženje u pojmovima više, manje, oduzmi, dodaj; razumijevanje pojam skupa: što sve spada u neki skup, a što ne (klasifikacije po obliku, veličini, težini, boji), uspoređivanje dva skupa (gdje ima više, a gdje manje); povezivanje brojke s količinom (npr. broj 8 = 8 jabuka).

Iako se mnoge od navedenih vještina mogu činiti teškima za dijete, one se lako usvajaju kroz svakodnevne situacije. Igrajte se i zajedno učite s vašim djetetom. Zabavite se i vi i oni. U daljnjem tekstu navedene su neke igre i aktivnosti kojima se mogu naučiti i poboljšati ove vještine:

igrajte s djetetom društvene igre poput memory, domino i sl.; imenujte sličice, brojite elemente na njima, opisujte ih; prepričavajte priče i događaje, postavljajte pitanja vašem djetetu, pazite da se pravilno gramatički izražava te da prati slijed događaja; crtajte, bojajte, modelirajte; pazite na djetetov hvat olovke, snalaženje na papiru; imenujte boje recite djetetu da smisli što više riječi koje počinju nekim slovom (npr. reci mi koje sve riječi počinju slovom M, S, K...), ili što više riječi koje počinju slovom kao i riječ koju mu ponudite (npr. koje sve riječi počinju kao i METLA, koje sve riječi počinju kao i RIBA); pitajte dijete kojim slovom završava određena riječ (npr. kojim slovom završava SLON, MAČKA, STOP...); pitajte dijete koja sva slova čuje kad mu kažete OKO, PAS, RIBA, MACA, povećavajte duljinu riječi; pitajte dijete što je čulo kad ste mu rekli U-H-O, N-O-S, M-A-M-A, L-I-S-T; pitajte dijete čuje li npr. slovo K u riječi SEKA, slovo P u riječi LOPTA; smišljajte rime s djetetom; ponudite mu riječ i neka smisli što više riječi koje se rimuju (slično zvuče) kao ponuđena riječ (napomenite djetetu da smišljena riječ ne mora ništa značiti, neka je sam izmisli); ponudite djetetu dvije riječi pa neka samo pogodi rimuju li se ili ne; čitajte djetetu slikovnice i knjige; neka ih samo lista; pratite prstom rečenice koje čitate; osvjestite dijete čitanje s lijeva na desno.

Na kraju treba istaknuti kako dijete koje je spremno za početak školovanja ima pozitivan stav prema školi i raduje se tome kao dokazu svoje odraslosti i zrelosti. Ovaj stav treba podržavati jer olakšava učenje i prihvaćanje obveza te svladavanje poteškoća stoga, dragi roditelji, na vrijeme pripremite dijete za promjene u njegovom životu koje će se dogoditi kada krene u školu. Uživajte u vremenu provedenom sa svojim djetetom kroz pripreme za školu i sretno!

Marija Simonić, mag. logopedije


Osnovna škola dr. Franje Tuđmana Lički Osik