preskoči na sadržaj

Osnovna škola dr. Franje Tuđmana Lički Osik

Kako pripremiti budućeg prvašića za školu?

Autor: Katica MARKOVIĆ, 28. 2. 2014.

Logopedinja Marija Simonić pripremila je za roditelje upute koje vještine i znanja trebaju razvijati kod svoje djece da bi ih pripremili za prvi razred.

KAKO PRIPREMITI BUDUĆEG PRVAŠIĆA ZA ŠKOLU

Vrijeme je pregleda i pripreme za upis djece u osnovu školu, stoga smo za vas pripremili nekoliko savjeta kako svog budućeg prvašića što bolje pripremiti za nadolazeće obveze.

Polazak u školu velik je događaj za dijete i cijelu obitelj. To je i prvi veliki korak u kojem se potvrđuje sav trud, pažnja i ljubav koji su do tog trenutka uloženi u razvoj i odgoj djeteta. Prva je provjera djetetovih socijalnih, emocionalnih, intelektualnih, jezičnih i drugih sposobnosti. Zato je jako važno posvetiti pozornost pripremi djeteta za školu.

Djeca brzo i lako uče kroz igru, pjesmice, slikovne materijale i priče, stoga su pripreme za osnovnu školu bazirane na tom principu rada.

Usvajanje vještine čitanja i pisanja najvažniji je zadatak djeteta u početnom školovanju i savladavanje tog zadatka otvara mu put za kasnije učenje. Predvještine čitanja i pisanja su preduvjet razvoju vještina čitanja i pisanja i one mogu biti jasan pokazatelj eventualnih teškoća u tim vještinama tijekom školske dobi. Budući da kod nas nema sustavnog rada na predvještinama čitanja i pisanja u vrtićima i malim školama, sve više djece dolazi nespremno u školu i na početku školovanja pokazuju teškoće svladavanja početnog čitanja i pisanja koje s vremenom mogu postati i ozbiljne teškoće.

Predvještine čitanja i pisanja samo su dio vještina koje budući učenik treba usvojiti kako bi se što lakše snašao u novonastaloj situaciji.  U daljnjem tekstu navedene su vještine koje su potrebne za polazak u školu:

  • GRAFOMOTORIKA
    • pravilno držanje olovke, jasne linije adekvatnog pritiska;
    • povlačenje linije od crte do crte prema uzorku, od točke do točke, ravne, kružne i valovite linije;
    • precrtavanje likova: krug, trokut, kvadrat, romb;
    • pisanje vlastitog imena velikim tiskanim slovima.
  • PROSTORNI ODNOSI
    • Razumijevanje odnosa gore, dolje, ispred, iza, na, u, ispod, iznad;
    • Orjentacija na tijelu (desna/lijeva ruka, desna/lijeva noga, desno/lijevo oko); u prostoru (što je desno od njega, a što lijevo), na papiru (što je na desnoj strani papira, a što na lijevoj).
  • VREMENSKI ODNOSI
    • razumijevanje vremenskih odnosa: prije, poslije, jutro, podne, večer, prije podne, poslije podne;
    • poznavanje dana u tjednu, odnosa jučer – danas – sutra.
  • GOVOR I JEZIK
    • pravilno izgovaranje svih glasova;
    • pravilno gramatičko izražavanje (korištenje jednine, množine, zamjenica, pravilan rod i padež);
    • verbalno definiranje jednostavnih pojmova (npr. što je stolac, čemu služi, kakvog je oblika, od čega je napravljen i sl.);
    • prepričavanje kraćeg događaja ili priče u pravilnom slijedu: uvod, tijek, završetak.
  • PREDVJEŠTINE ČITANJA I PISANJA
    • prepoznavanje i produkcija rime (npr. zvuče li slično riječi soba i roba, grana i brana; smisli riječ koja zvuči slično kao i šljiva...);
    • rastavljanje poznatih riječi na slogove;
    • prepoznavanje i imenovanje kojim glasom počinje i kojim glasom završava riječ;
    • imenovanje riječi na zadani glas (npr. što sve počinje glasom M);
    • prepoznavanje je li zadani glas na početku riječi, na kraju ili u sredini;
    • rastavljanje jednostavnih riječi na glasove
    • sastavljanje jednostavnih riječi od pojedinih glasova (npr, m-a-m-a, o-k-o);
    • prepoznavanje simbola slova i brojki.
  • PREDMATEMATIČKE VJEŠTINE
    • brojanje unaprijed i unatrag
    • snalaženje u pojmovima više, manje, oduzmi, dodaj;
    • razumijevanje pojam skupa: što sve spada u neki skup, a što ne (klasifikacije po obliku, veličini, težini, boji), uspoređivanje dva skupa (gdje ima više, a gdje manje);
    • povezivanje brojke s količinom (npr. broj 8 = 8 jabuka).

Iako se mnoge od navedenih vještina mogu činiti teškima za dijete, one se lako usvajaju kroz svakodnevne situacije. Igrajte se i zajedno učite s vašim djetetom. Zabavite se i vi i oni. U daljnjem tekstu navedene su neke igre i aktivnosti kojima se mogu naučiti i poboljšati ove vještine:

  • igrajte s djetetom društvene igre poput memory, domino i sl.; imenujte sličice, brojite elemente na njima, opisujte ih;
  • prepričavajte priče i događaje, postavljajte pitanja vašem djetetu, pazite da se pravilno gramatički izražava te da prati slijed događaja;
  • crtajte, bojajte, modelirajte; pazite na djetetov hvat olovke, snalaženje na papiru; imenujte boje;
  • recite djetetu da smisli što više riječi koje počinju nekim slovom (npr. reci mi koje sve riječi počinju slovom M, S, K...), ili što više riječi koje počinju slovom kao i riječ koju mu ponudite (npr. koje sve riječi počinju kao i METLA, koje sve riječi počinju kao i RIBA);
  • pitajte dijete kojim slovom završava određena riječ (npr. kojim slovom završava SLON, MAČKA, STOP...);
  • pitajte dijete koja sva slova čuje kad mu kažete OKO, PAS, RIBA, MACA, povećavajte duljinu riječi;
  • pitajte dijete što je čulo kad ste mu rekli U-H-O, N-O-S, M-A-M-A, L-I-S-T;
  • pitajte dijete čuje li npr. slovo K u riječi SEKA, slovo P u riječi LOPTA;
  • smišljajte rime s djetetom; ponudite mu riječ i neka smisli što više riječi koje se rimuju (slično zvuče) kao ponuđena riječ (napomenite djetetu da smišljena riječ ne mora ništa značiti, neka je sam izmisli); ponudite djetetu dvije riječi pa neka samo pogodi rimuju li se ili ne;
  • čitajte djetetu slikovnice i knjige; neka ih samo lista; pratite prstom rečenice koje čitate; osvjestite dijetetu čitanje s lijeva na desno.

 

Na kraju treba istaknuti kako dijete koje je spremno za početak školovanja ima pozitivan stav prema školi i raduje se tome kao dokazu svoje odraslosti izrelosti. Ovaj stav treba podržavati jer olakšava učenje i prihvaćanje obveza te svladavanje poteškoća stoga, dragi roditelji, na vrijeme pripremite dijete za promjene u njegovom životu koje će se dogoditi kada krene u školu. Uživajte u vremenu provedenom sa svojim djetetom kroz pripreme za školu i sretno!

Marija Simonić, mag. logopedije




Tražilica


Napredno pretraživanje
Traži
Oglasna ploča
Kalendar
« Rujan 2019 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
Prikazani događaji

Brojač posjeta
Ispis statistike od 5. 4. 2010.

Ukupno: 3538587
Ovaj mjesec: 534
Danas: 2
Pitanja i odgovori
 Naslov: FAQ

  • Naj 10 pitanja

  • Nedavna pitanja

  • Arhiva pitanja
Arhiva dokumenata
CMS za škole logo
Osnovna škola dr. Franje Tuđmana Lički Osik / Riječka 2, HR-53201 Lički Osik / os-licki-osik.skole.hr / ured@os-licki-osik.skole.hr
preskoči na navigaciju